Svar: Pasning og medbragt mad

22. oktober 2014

Alder:
6 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Kost og ernæring.

Kære "hønemor"

Tak for dit brev :)

Jeg kan godt forstå at du synes det er svært at skulle aflevere jeres lille datter i institution, når hun kun er 6-7 måneder gammel. Det lyder dog til at være en besluning, som I har taget efter mange overvejelser, og det lyder også som om, at hun ikke skal være der ret mange timer af gangen. Jeg får også på fornemmelsen, at du har mulighed for stadig at flekse lidt efter hendes behov, og de signaler hun sender, og det er naturligvis rigtig godt:)

Det vil være rigtig godt, hvis hendes hverdag er så stabil som muligt. Det betyder at hun vil have det bedst, hvis hun har en fast pædagog tilknyttet - så det er den samme, som tager imod hende, når du afleverer, det er den samme person som skifter hende, putter hende, giver hende mad og ikke en masse forskellige voksne. Det betyder også, at det vil være rigtig godt, hvis I kan forsøge at følge nogenlunde ens rytme hjemme og i vuggestuen, så hun sover på nogenlunde samme tidspunkter, spiser på samme tidspunkter osv. uanset om hun er hjemme eller i vuggestue, om det er hverdag eller weekend. Og du må gerne med den alder hun har, begynde at indføre lidt faste rutiner f.eks. indføre et fast stå op tidspunkt, hvor hun også tilbydes morgengrød til fast tid hver dag.

Det er en fordel at hun får flaske og er glad for denne. Den kan pædagogen jo også give hende og her vil det være rigtig godt, hvis hun kan have en putteklud sammen med flasken. En klud der følger med hende hjemmefra. Ikke fordi hun vil putte sig med den og bruge den bevidst endnu, men fordi den kan dufte lidt af dig og det hun kender og dermed gøre hende lidt mere tryg.

Med hensyn til mad, så kan hun få både hjemmelavet og færdiglavet mad med hjemmefra. Når man er 6-7 ...

Annonce

... måneder gammel, så vil det være naturligt med grøntsagsmos med kød eller fisk, ligesom hun også kan få lidt grovere grødtyper som havregrød, øllebrød og flerkornsgrød.

Hvis I får f.eks. en risret om aftenen, - ris med rødspættte eller boller i karry, så kan hun få rester fra dette med til frokost dagen efter. Det kan også være at I har fået lidt laks bagt i ovnen, så kan hun også få lidt af dette med sammen med en grøntsagsmos. Indmaden af en frikadelle (kød eller fiskedelle) osv. kan også bruges.

Mad i hånden er også vigtigt i denne alder. Det kan være ristede rugbrødsbjælker, agurk, kogte grøntsagsbuketter eller lignende, som hun selv kan sidde med og gumle på. Og du kan naturligvis også give hende dette med hjemmefra.

Grød kan hun få med hjemmefra, så det bare skal varmes i en gryde. Du kan også købe grødpulver, som skal opblandes med kogt vand. Måske kan man tale med institutionen om muligheden for at de laver en stor portion havregrød til alle børn (det er noget lettere end at skulle opvarme 10 enkelt portioner) og at I forældre så skiftes til at købe havregryn… bare en tanke…:)

Helens bog om børn og mad
LÆS OGSÅ: "Helens bog om børn og mad" - sådan får du dit barn til at spise

Du kan også købe babymad på frost og glas - forskellige middagsretter, frugtmos osv. som kan holde sig og som de måske kan opbevare i institutionen og give hende af - og så kan du fylde op efter behov, så du ikke behøver slæbe alt mad med hver dag…

Jeg vil anbefale dig meget min bog "Helens bog om børn og mad". I den finder du forskellige opskrifter og guides igennem måned for måned, hvad hun må få og hvordan. Bagerst er et fødevareregister, hvor du kan slå alle fødevarer op, hvis du er i tvivl om hun kan få noget af det, som I selv spiser:)

Håber du kan bruge dette lidt videre :)

Rigtig meget held og lykke med det hele!

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om kost og ernÆring:

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 5 mdr.

Sveskemos - hvor meget?

Kære Helen Vores datter er 5 måneder gammel, og hun har ofte problemer med...

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Hyppigere afføring efter start med skemad

Hej Helen Tak for din brevkasse og dine gode bøger! Min søn, som nu er...

Give MME uden at opvarme det?

Hej Helen Nu hvor det er blevet varmere og bedre vejr, så vil jeg gerne...

Min pige vil ikke spise

Hej Helen! Så er det blevet min tur til at skrive til dig:) Min pige, som...

Yoghurt produkter til baby

Kære Helen Vi er flere i mødregruppen, som er meget glade for de forskellige...

Annonce

Viden om børn:

Honning

Honning frarådes til børn under 1 år. Honning indeholder bakteriesporer og kan være infektionskilden vd spædbarnsbotulisme.

Botulisme er en sjælden sygdom, som skyldes et toksin (en forgiftning) dannet af den en sporedannende bakterie Clostridium Botulinum. Sporerne findes i omgivelserne, de er hårdføre og kan tåle kogning i flere timer.

Voksne og større børn bliver ofte ikke syge, da vores bakterieflora i tarmsystemet er anderledes. Men hos spædbørn medfører...

Læs mere i Babylex

Forstoppelse

Hvis dit barns afføring er hård og knoldet, så har dit barn forstoppelse. Ofte vil barnet også have ondt i maven og være grædende. Børn der tilbydes modermælkserstatning får hyppigere forstoppelse, end børn der ammes. Men børn der ammes kan også godt få problemer med forstoppelse.

Får dit barn modermælkserstatning, skal du være opmærksom på, at blandingsforholdet er korrekt. Du kan også prøve at skifte till en anden type erstatning - der findes erstatninger, som er udviklet til...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Det går bare rigtig godt med vores datter :) Vi har ingen kamp ved sengetid længere, hun er endelig begyndt at gå selv og hun stortrives.

Tak, Cecilies mor